12 września 2023

12 września Ogólnopolskim Dniem Kompetencji Cyfrowych w Szkołach

W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie i nauczyciele będą mieli okazję po raz kolejny sprawdzić się w sztafecie kompetencji cyfrowych IT Fitness Test. Otrzymają również bezpłatny dostęp do kreatywnej platformy wirtualnej Minecraft Education.

Nowe projekty w zakresie edukacji cyfrowej przedstawili na wspólnej konferencji prasowej: Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. transformacji cyfrowej. Antoni Rytel, Prezes Zarządu Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik oraz Dyrektor Generalna Microsoft w Polsce Dominika Bettman.

Kompetencje cyfrowe kluczowymi kompetencjami w edukacji 

Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek ogłosił 12 września Ogólnopolskim Dniem Kompetencji Cyfrowych w Szkołach i zachęcił uczniów oraz nauczycieli do sprawdzenia swojego poziomu umiejętności cyfrowych. To już drugi raz, kiedy w Polsce przeprowadzane jest badanie IT Fitness Test, które może pomóc określić obszary, w których warto się rozwijać. 

– Ogłaszam z dumą, że 12 września, od dzisiaj, każdego roku będzie Dniem Kompetencji Cyfrowych w Szkołach. Co to oznacza? Oznacza to dalsze inwestycje, ale też wielką współpracę z takimi firmami jak Microsoft czy Cyfrowa Polska – mówił szef MEiN podczas konferencji. 

 – Dzisiaj ogłaszamy coś, co rzeczywiście ucieszy polskich uczniów w polskich szkołach. Oto znana gra – Minecraft  w wersji edukacyjnej – od dzisiaj będzie bezpłatna dla wszystkich szkół od IV klasy wzwyż – dodał.

Minister Edukacji i Nauki zauważył, że bezpłatne udostępnienie Minecraft Education to kolejny etap w unowocześnianiu polskich szkół, które poprzedziły rekordowe nakłady na cyfryzację edukacji. 

Kompetencje cyfrowe obejmują krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i wykorzystanie ich do uczenia się, pracy i udziału w życiu społecznym. Stanowią one zbiór umiejętności związanych z biegłym korzystaniem z technologii i nowoczesnych urządzeń elektronicznych. Zalicza się do tego m.in: 

  • pracę z oprogramowaniem, 
  • umiejętność skutecznego korzystania z internetu i zarządzania danymi, 
  • rozwiązywanie codziennych problemów technologicznych,
  • podstawowe rozumienie obsługi komputera lub innych urządzeń elektronicznych. 

– Kompetencje cyfrowe stanowią jeden z kluczowych elementów w rozwoju edukacji, życiu zawodowym i codziennym funkcjonowaniu w dynamicznie zmieniającym się świecie. Pomagają w skutecznej komunikacji, rozwiązywaniu problemów oraz w rozwoju osobistym – mówił Antoni Rytel, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. transformacji cyfrowej.
W badaniu każdy uczeń i nauczyciel może przetestować swoją znajomość internetu, oprogramowania, aplikacji ułatwiających pracę na komputerze, mediów społecznościowych, a przede wszystkim cyberbezpieczeństwa. To kompetencje, które szczególnie przydadzą się w przyszłości. 

W gospodarce, w której funkcjonujemy, kompetencje cyfrowe to już podstawa. Dlatego to ważne, kształcenie młodych obywateli, aby byli przystosowani do tego nowoczesnego świata i z sukcesem odnajdywali się na rynku pracy. Co więcej, jeśli będziemy stale dbali o podnoszenie kompetencji cyfrowych, umożliwimy tworzenie nad Wisłą nowych cyfrowych produktów i usług, które zasilą naszą gospodarkę i stworzą nowe miejsca pracy.  

IT Fitness Test

– Dziś, jak nigdy wcześniej, potrzebujemy wykształconych specjalistów, wyposażonych w odpowiednie umiejętności cyfrowe, którzy zasilą powstające w naszym kraju innowacyjne firmy. Bez nich rozwój gospodarki będzie praktycznie niemożliwy. Dlatego na każdym kroku musimy podkreślać znaczenie i rolę kompetencji cyfrowych – podkreślał Michał Kanownik, Prezes Zarządu Związku Cyfrowa Polska.

Wyniki obecnej edycji cyfrowego sprawdzianu zostaną ogłoszone w listopadzie. Uczniowie i nauczyciele, którzy osiągną najwyższe wyniki, będą nagrodzeni sprzętem elektronicznym ufundowanym przez partnerów projektu – firmy Acer, Google For Education oraz Lenovo. Projekt jest realizowany jednocześnie w czterech krajach, włączając Polskę, Czechy, Słowację i Węgry. Inicjatywę wspierają Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Centrum GovTech.

Minecraft Education dla wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych – narzędzie dydaktyczne, które zmienia edukację 

Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Kompetencji Cyfrowych w Szkołach uczniowie wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce otrzymają bezpłatny dostęp do wirtualnej platformy edukacyjnej Minecraft Education, która pozwoli rozwijać kompetencje przyszłości podczas zajęć lekcyjnych.

Minecraft Education ma potencjał na zmianę sposobu uczenia się i nabywania kompetencji niezbędnych uczniom w przyszłym miejscu pracy. Gwarantuje nowe cyfrowe możliwości i funkcje, które wspierają kompetencje przyszłości. To kreatywna platforma wirtualna, stanowiąca doskonałe wsparcie dla nauczycieli. Wspomaga uczniów w rozwijaniu tzw. „umiejętności XXI wieku”, takich jak: kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja, współpraca, rozwiązywanie problemów oraz umiejętności cyfrowe. 

Zastosowanie Minecraft Education w ramach zajęć przedmiotowych przynosi wiele korzyści. Wirtualny świat gry edukacyjnej zawiera specjalnie przygotowane mapy przeznaczone do różnych przedmiotów, na których uczniowie mogą konstruować wirtualne środowiska związane z danym tematem. Mapy Minecraft Education mogą być gotowe do użytku lub tworzone przez samych uczniów, co dodaje element zabawy i kreatywności do procesu uczenia się. Od podstawowego budynku po kodowanie za pomocą bloków, skryptów Java i języka Python Minecraft Education rozwija się z uczniami i może być używany w procesie nauczania i uczenia się na dowolnym poziomie klasy.

–Od początku dbamy o to, żeby proces włączania nowych technologii do szkół odbywał się we współpracy ze stroną społeczną i z rynkiem. Dziś widzimy tego efekty – uczniowie i nauczyciele otrzymują darmowy dostęp do narzędzi łączących naukę z zabawą. To właśnie dzięki nowoczesnym narzędziom edukacyjnym, w tym również grom, proces nauczania staje się bardziej interaktywny, angażujący i przede wszystkim – ciekawszy – podkreślał Antoni Rytel. 

Wsparcie nauczycieli

Gra przygotowuje uczniów do sprawnego funkcjonowania w świecie pełnym nowych technologii przez budowanie kompetencji przyszłości. Co istotne wszystko odbywa się w bezpiecznym środowisku, bo zasady gry są ustalane przez nauczycieli. Wersja klasyczna Minecraft różni się od edukacyjnej tym, że nie ma w niej takich ograniczeń. Nauczyciele, którzy chcą rozpocząć pracę z Minecraft Education, mogą liczyć na wsparcie w postaci ogromnej bazy samouczków, przewodników i innych materiałów pozwalających każdemu z nich stworzyć od podstaw własną lekcję, niezależnie od poziomu znajomości gry i jej środowiska. 

– Świat Minecraft Education jest nieograniczony, sięga wszędzie tam, dokąd zaprowadzi nas wyobraźnia. Możemy polecieć w kosmos, stworzyć farmę wiatrową, czy też odwzorować własną szkołę w krainie z wielofunkcyjnych bloków. To dla uczniów wciągająca przygoda, która sprawia, że nauka kompetencji przyszłości staje się przystępna i atrakcyjna dla każdego. W tej cyfrowej podróży zawsze towarzyszy im nauczyciel, który uczy ich poruszania się po cyfrowych autostradach bez narażania ich prywatności i danych. – Dominika Bettman, Dyrektor Generalna Microsoft w Polsce.

Zanurzając uczniów w świecie, w którym czują się ekspertami, rozbudzasz ich motywację do uczenia się, angażujesz emocje, zaciekawiasz i intrygujesz. Wspieramy integrację i budujemy kompetencje współpracy oraz umiejętności rozwiązywania problemów. Warto spróbować już teraz, ponieważ dostęp do bezpłatnej próbnej wersji Minecraft Education (licencja trial – ograniczona czasowo, dająca dostęp do pełnej funkcjonalności) będzie aktywny do 6 maja 2024 r. 

Aby uzyskać dostęp do gry, należy zalogować się do konta ZPE

Bezpłatny dostęp do Minecraft Education został udostępniony w ramach współpracy Microsoft z Ministerstwem Edukacji i Nauki.

Dodatkowe informacje i materiały dotyczące Minecraft Education