Uprzejmie przypominam o zbliżających się terminach składania wniosków o udzielenie wsparcia finansowego na 2025 rok w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.
Beneficjenci Programu:
- publiczne i niepubliczne przedszkola, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego oraz oddziały przedszkolne w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych
- publiczne i niepubliczne:
- a) szkoły podstawowe,
- b) szkoły ponadpodstawowe, z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,
- c) szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego,
- szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą
- publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne.
Formy realizacji Programu:
Wsparcie finansowe z budżetu państwa może być udzielone:
- w odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego na:
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3-6 lat, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku ( w tym książki obrazkowe, mówione i elektroniczne), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie.
- realizację działań promujących czytelnictwo, w tym: zakup nagród książkowych dla dzieci z placówek wychowania przedszkolnego biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo, organizacja spotkań autorskich, wystaw, konkursów.
- w odniesieniu do szkół na:
- zakup nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami), opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książki obrazkowe, mówione i elektroniczne), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie.
- zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych (na kwotę nie większą niż 50% otrzymanego wsparcia), w tym:
- sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
- oprogramowania dla bibliotek,
- czytników e-booków,
- elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia.
- realizację działań promujących czytelnictwo, w tym: zakup nagród książkowych dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo, organizacja spotkań autorskich, wystaw, konkursów.
Maksymalna wysokość wparcia finansowego
Wysokość wsparcia finansowego uzależniona jest od liczby dzieci w placówce wychowania przedszkolnego lub liczby uczniów w szkole ( ustalonej na podstawie danych Systemu Informacji Oświatowej według stanu dzień 30 września 2024 r.) i wynosi odpowiednio:
- dla placówek wychowania przedszkolnego
Liczba wychowanków | Maksymalna kwota wsparcia finansowego | Wysokość wkładu własnego dla max kwoty wparcia | Koszt całkowity realizacji zadania |
nie więcej niż 25 dzieci | 1 500 zł | 375 zł | 1 875 zł |
od 26 do 75 dzieci | 2 500 zł | 625 zł | 3 125 zł |
więcej niż 75 dzieci | 3 000 zł | 750 zł | 3 750 zł |
- dla szkół
Liczba uczniów | Maksymalna kwota wsparcia finansowego | Wysokość wkładu własnego dla max kwoty wparcia | Koszt całkowity realizacji zadania |
nie więcej niż 70 uczniów | 3 000 zł | 750 zł | 3 750 zł |
od 71 do 170 uczniów | 4 000 zł | 1 000 zł | 5 000 zł |
więcej niż 170 uczniów | 12 000 zł | 3 000 zł | 15 000 zł |
Wsparcie finansowe będzie mogło być udzielone pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący, w odniesieniu do każdej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogicznej, wnioskujących o udział w Programie, wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
Do wkładu własnego zalicza się koszty poniesione od dnia zawarcia umowy do dnia 31 grudnia roku, w którym przyznano wsparcie finansowe.
W przypadku szkół wchodzących w skład zespołu szkół lub placówek albo zespołu szkół i placówek, organ prowadzący może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w danym roku wyłącznie w odniesieniu do jednej szkoły wchodzącej w skład tego zespołu. Wówczas we wniosku należy wykazać nr REGON i RSPO szkoły na którą składany jest wniosek, nie zespołu szkół.
Terminy składania wniosków w ramach Programu:
- Do dnia 31 października 2024 r.dyrektor placówki wychowania przedszkolnego, dyrektor szkoły lub dyrektor biblioteki pedagogicznej występuje do organu prowadzącego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego:
- kierunek interwencji 3.1. – wnioski dyrektorów przeszkoli, szkół, w których działają oddziały przedszkolne oraz – po raz pierwszy w tej edycji programu – osoby kierujące inną formą wychowania przedszkolnego,
- kierunek interwencji 3.2. – wnioski dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych publicznych i niepublicznych oraz bibliotek pedagogicznych.
- Do dnia 20 listopada 2024 r. organ prowadzący (decyduje data wpływu wniosku do urzędu) składa do Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty:
- wniosek organu prowadzącego.
- wykaz placówek wychowania przedszkolnego, szkół, bibliotek pedagogicznych wnioskujących o udzielenie wsparcia.
- oryginały albo kopie potwierdzone za zgodność z oryginałem zaakceptowane wnioski dyrektorów placówek wychowania przedszkolnego lub szkół o udział w Programie.
- Klauzulę informacyjną dla wnioskodawców Priorytetu 3 NPRCz 2.0 (klauzulę podpisują osoby, których dane widnieją we wniosku, czyli osoba upoważniona do składania wyjaśnień i osoba podpisująca wniosek).
Kompletne wnioski, podpisane przez upoważnione osoby, można złożyć:
- osobiście w godz. 7.30 – 15.30 w siedzibie Kuratorium Oświaty w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, z dopiskiem na kopercie: „NPRC 2.0.”,
- korespondencyjnie – przesłać na adres: Kuratorium Oświaty w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, z dopiskiem na kopercie: „NPRC 2.0.”,
- w formie elektronicznej za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej e-PUAP (opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym).
Wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego oraz załączniki do wniosku winny być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu i składania oświadczeń woli w jego imieniu, tj.
- w przypadku Gminy – wójt/burmistrz/prezydent (art. 46 ustawy o samorządzie gminnym);
- w przypadku Powiatu – dwaj członkowie zarządu (art. 48 ustawy o samorządzie powiatowym);
- w przypadku osoby prawnej innej niż jst albo osoby fizycznej – osoba upoważniona do składania oświadczeń woli (np. zgodnie z KRS).
W przypadku podpisu przez osobę/y inne niż ww. do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu organu.
Wnioski niepełne lub złożone po terminie nie będą podlegać ocenie.
Przed wypełnieniem wniosku zachęcamy do zapoznania się z materiałami dotyczącymi realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” https://www.gov.pl/web/edukacja/informacje-dla-beneficjentow-nprcz-20-priorytet-3
Jednocześnie uprzejmie proszę o przekazywanie w wersji edytowalnej (w formacie excel) zestawienia placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub bibliotek pedagogicznych wnioskujących o wsparcie finansowe w ramach Programu na adres e-mail: abodnar@kuratorium.szczecin.pl.