Szanowni Państwo,
uprzejmie przypominam o zbliżających się terminach składania wniosków o udzielenie wsparcia finansowego na 2024 rok w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.
Beneficjenci Programu:
- publiczne i niepubliczne przedszkola, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego oraz oddziały przedszkolne w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych
- publiczne i niepubliczne:
a) szkoły podstawowe,
b) szkoły ponadpodstawowe, z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,
c) szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, - szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą
- publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne.
Formy realizacji Programu:
- W odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego:
1) zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3-6 lat, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku ( w tym książki obrazkowe, mówione i elektroniczne), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie.
2) realizacja działań promujących czytelnictwo, w tym: zakup nagród książkowych dla dzieci z placówek wychowania przedszkolnego biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo, organizacja spotkań autorskich, wystaw, konkursów.
- W odniesieniu do szkół:
1) zakup nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami), opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książki obrazkowe, mówione i elektroniczne), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie.
2) zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych (na kwotę nie większą niż 50% otrzymanego wsparcia), w tym:
– sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
– oprogramowania dla bibliotek,
– czytników e-booków,
– elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia.
3) realizacja działań promujących czytelnictwo, w tym: zakup nagród książkowych dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo, organizacja spotkań autorskich, wystaw, konkursów.
Wsparcie finansowe będzie mogło być udzielone pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący, w odniesieniu do każdej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogicznej, wnioskujących o udział w Programie, wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
Do wkładu własnego zalicza się koszty poniesione od dnia zawarcia umowy do dnia 31 grudnia roku, w którym przyznano wsparcie finansowe.
W przypadku szkół wchodzących w skład zespołu szkół lub placówek albo zespołu szkół i placówek, organ prowadzący może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w danym roku wyłącznie w odniesieniu do jednej szkoły wchodzącej w skład tego zespołu.
W przypadku szkoły lub przedszkola funkcjonującego w zespole szkolno-przedszkolnym lub zespole szkół we wniosku należy wskazać: nazwę, nr REGON i RSPO szkoły/przedszkola na którą/y składany jest wniosek, tj. „Szkoła Podstawowa/Przedszkole/Technikum/Liceum Ogólnokształcące/Szkoła Branżowa I Stopnia nr.. w Zespole Szkół …….”. Natomiast w przypadku wniosku składanego na oddział przedszkolny należy wskazać „Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej …”.
Wysokość wsparcia finansowego jest zależna od liczby dzieci w placówce wychowania przedszkolnego lub liczby uczniów w szkole ( ustalonej na podstawie danych Systemu Informacji Oświatowej według stanu dzień 30 września 2023 r.) i wynosi odpowiednio:
– dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, publicznych innych form wychowania przedszkolnego
Liczba wychowanków | Maksymalna kwota wsparcia finansowego | Wysokość wkładu własnego dla max kwoty wparcia | Koszt całkowity realizacji zadania |
nie więcej niż 25 dzieci | 1 500 zł | 375 zł | 1 875 zł |
od 26 do 75 dzieci | 2 500 zł | 625 zł | 3 125 zł |
więcej niż 75 dzieci | 3 000 zł | 750 zł | 3 750 zł |
– dla szkół
Liczba uczniów | Maksymalna kwota wsparcia finansowego | Wysokość wkładu własnego dla max kwoty wparcia | Koszt całkowity realizacji zadania | Minimalna wysokość środków na zakup książek w ramach Programu (min. 50% kosztu całkowitego) |
nie więcej niż 70 uczniów | 3 000 zł | 750 zł | 3 750 zł | 1 875 zł |
od 71 do 170 uczniów | 4 000 zł | 1 000 zł | 5 000 zł | 2 500 zł |
więcej niż 170 uczniów | 12 000 zł | 3 000 zł | 15 000 zł | 7 500 zł |
Zasady i terminy składania wniosków w ramach Programu:
- Dyrektor szkoły, placówki wychowania przedszkolnego lub biblioteki pedagogicznej występuje do organu prowadzącego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu w terminie do 31 października 2023 r.
- Organ prowadzący składa wniosek wraz z załącznikami do Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty w terminie do 20 listopada 2023 r. (decyduje data wpływu wniosku do urzędu).
- Do wniosku należy dołączyć zbiorcze zestawienie placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub bibliotek pedagogicznych wnioskujących o udzielenie wsparcia finansowego oraz kopie potwierdzone za zgodność z oryginałem wniosków dyrektorów placówek wychowania przedszkolnego lub szkół o udział w Programie.
- Do wniosku o udzielenie wparcia składanego przez dyrektora szkoły oraz organ prowadzący należy dołączyć podpisaną Klauzulę informacyjną dla Wnioskodawców Priorytetu 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
- Klauzulę informacyjną dla Wnioskodawców podpisuje osoba/y, których dane widnieją we wniosku, czyli osoba upoważniona do składania wyjaśnień oraz osoba/y podpisujące wniosek o udzielenie wparcia.
- Wnioski niepełne lub złożone po terminie nie będą podlegać ocenie.
- Kompletne wnioski wraz z załącznikami, podpisane przez upoważnione osoby, można złożyć:
- osobiście w godz. 7.30 – 15.30 w siedzibie Kuratorium Oświaty w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, z dopiskiem na kopercie: „NPRC 2.0.”,
- korespondencyjnie – przesłać na adres: Kuratorium Oświaty w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, z dopiskiem na kopercie: „NPRC 2.0.”,
- w formie elektronicznej za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej e-PUAP (opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym).
- Wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego oraz załączniki do wniosku winny być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu i składania oświadczeń woli w jego imieniu, tj.
- w przypadku Gminy – wójt/burmistrz/prezydent (art. 46 ustawy o samorządzie gminnym);
- w przypadku Powiatu – dwaj członkowie zarządu (art. 48 ustawy o samorządzie powiatowym);
- w przypadku osoby prawnej innej niż jst albo osoby fizycznej – osoba upoważniona do składania oświadczeń woli (np. zgodnie z KRS).
- W przypadku podpisu przez osobę/y inne niż ww. do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu organu.