Kategoria: Aktualności

24 marca 2025

Edukacja z wiatrem w żaglach. Kurs na rozwój – debaty powiatowe o zachodniopomorskiej oświacie

szkic łódki z żaglem, na niej wiele osób, podpisy: uczniowie, nauczyciele, rodzice, dyrektorzy, placówki doskonalenia nauczycieli, szkoły, eksperci, kuratorium oświaty, powyżej w prawym górnym rogu koło z napisem edukacja z wiatrem w żaglach, kurs na rozówój

Od października 2024 do marca 2025 roku Zachodniopomorski Kurator Oświaty Paweł Palczyński odwiedził wszystkie powiaty w województwie zachodniopomorskim. Podczas współorganizowanych z władzami powiatów i miast debatach oświatowych spotykał się z dyrektorami szkół i placówek oraz przedstawicielami organów prowadzących.  W debatach udział wzięło ponad 800 osób. Rozmowy dotyczyły sytuacji oświaty w województwie zachodniopomorskim.

To pierwszy rok, w którym Paweł Palczyński jest Zachodniopomorskim Kuratorem Oświaty. Podczas debat kurator przedstawiał swoją wizję nadzoru pedagogicznego oraz współpracy
z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami organów prowadzących. Podczas 21 debat poruszono wiele wątków, zasygnalizowano różne problemy, padło mnóstwo pomysłów na skuteczne wdrażanie zmian i propozycji wzajemnego wsparcia. Z debat wyłania się kilka kluczowych kwestii.

Na oświatę trzeba patrzeć lokalnie. Konieczne jest wsłuchanie się w głos środowiska oświatowego.

Każda debata jest inna. W każdym powiecie pojawiają się różne problemy i potrzeby, bywają one charakterystyczne dla poszczególnych miejsc. Trzeba je rozwiązywać z uwzględnieniem lokalnych warunków. Nikt nie wie lepiej, niż nauczyciele, dyrektorzy, organy prowadzące co w oświacie nie działa, a co się sprawdza.

 

Kluczowe problemy i wyzwania:

  • braki kadrowe w szkołach w większości województwa
  • zmiany demograficzne
  • potrzeba wsparcia psychologiczno-pedagogicznego zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli
  • wielokrotnie podnoszony był temat dobrostanu uczniów, nauczycieli oraz dyrektorów
  • potrzeba tworzenia przestrzeni przyjaznej dla dzieci, także dla uczniów ze szczególnymi potrzebami
  • w zakresie zarządzania szkołami – konieczność ustalenia priorytetów, uporządkowania działań, realizacji najważniejszych celów dostosowanych do lokalnych potrzeb i możliwości
  • wychowujemy dzieci do świata przyszłości, którego nie znamy, potrzeba kształtowania krytycznego myślenia oraz świadomości wpływu świata wirtualnego na rzeczywistość, potrzeba chronienia dzieci przed nadmiarem bodźców i uzależnieniem od mediów społecznościowych

 

Podsumowanie

Szczera rozmowa nie zawsze jest łatwa, ale warto ja podjąć. Dyrektorzy szkół chcą więcej wsparcia i spokoju w działaniu. Każda szkoła i środowisko oświatowe wymaga indywidualnego podejścia, uwzględnienia lokalnych potrzeb i potencjału. Kluczowe tematy to dobrostan uczniów i nauczycieli, wsparcie psychologiczne, zarządzanie obowiązkami, cyfryzacja oraz rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście współczesnych wyzwań.

Szczegółowe podsumowanie debat opublikujemy po opracowaniu zebranych w czasie spotkań materiałów.

Harmonogram debat:

23.10.2024, godz. 08.30 powiat goleniowski Szkoła Podstawowa Nr 1 w Goleniowie
(ul. Kilińskiego 11)
23.10.2024, godz. 12:00 powiat kamieński Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. St. Staszica
w Kamieniu Pomorskim (ul. Wolińska 7a)
25.10.2024, godz.08.30 powiat łobeski Starostwo Powiatowe w Łobzie
(ul. M. Konopnickiej 41)
25.10.2024, godz.12.00 powiat gryficki Starostwo Powiatowe w Gryficach (ul. Zwycięstwa 37)
29.10.2024, godz. 08.30 powiat myśliborski Zespół Szkół im. Noblistów Polskich (ul. Za Bramką 9)
29.10.2024, godz. 13:30 powiat gryfiński Starostwo Powiatowe w Gryfinie
(ul. Sprzymierzonych 4)
27.11.2024, godz. 08.00 powiat białogardzki Młodzieżowy Dom Kultury w Białogardzie
(ul. Grunwaldzka 49)
27.11.2024, godz. 12.00 powiat kołobrzeski Zespół Szkół Nr 1 w Kołobrzegu (ul. 1 Maja 47)
13.12.2024, godz. 08:30 powiat koszaliński Sala konferencyjna PUP w Koszalinie (Racławicka 13)
13.12.2024, godz. 12.00 powiat sławieński Zespół Szkół im. H. Dąbrowskiego w Sławnie (Cieszkowskiego 4)
08.01.2025, godz. 08:30 powiat świdwiński Centrum Nauki CORDIS w Świdwinie
(ul. Mieszka I 17a)
08.01.2025, godz. 12.00 powiat szczecinecki Centrum Edukacji I Rewitalizacji Jezior – Zespół Placówek Oświatowych w Szczecinku
(ul. Mickiewicza 2)
10.01.2025, godz. 12.00 powiat drawski Zespół Szkół im. gen. Władysława Andersa w Złocieńcu (ul. Okrzei 9)
24.01.2025, godz. 09.00 miasto Koszalin Sala Nr 300 Urzędu Miasta w Koszalinie
(ul. Rynek Staromiejski 6/7)
28.01.2025, godz. 10.00 miasto Świnoujście Centrum Edukacji Zawodowej i Turystyki
(ul. Gdyńska 26)
21.02.2025, godz. 08.30 powiat choszczeński Kawiarenka w Zespole Szkół Nr 1 im Bolesława III Krzywoustego w Choszcznie  (ul. Chrobrego 31A)
21.02.2025, godz. 12.00 powiat wałecki Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wałczu (ul. Bankowa 13)
05.03.2025, godz. 08:30 powiat stargardzki I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Stargardzie (ul. Staszica 2)
04.03.2025, godz. 12:30 powiat pyrzycki Starostwo Powiatowe w Pyrzycach (ul. Lipiańska 4, sala konferencyjna nr 12)
10.03.2025, godz. 08.30 miasto Szczecin Szkoła Podstawowa Nr 7 w Szczecinie (ul. Miłosza 3)
24.03.2025, godz. 10.00 powiat policki Zespół Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach (ul. Siedlecka 6)

 

Rysunek: Agata Baj

 

17 marca 2025

Raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – informacje

na niebieskim tle biały napis: Raport o stanie dostępnosci i kciuk uniesiony w górę z sercem

Szanowne Panie Dyrektorki,
Szanowni Panowie Dyrektorzy szkół i placówek,
w nawiązaniu do komunikatu z dnia 14 stycznia 2025 r. dotyczącym obowiązku
sporządzania raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi
potrzebami przez szkoły publiczne, zespoły szkolne oraz zespoły szkolno-
przedszkolne informuję, że w zakresie dostępności cyfrowej, w raporcie należy
wykazać jedynie:

  • strony internetowe prowadzone przez podmiot publiczny, czyli prowadzone w
    domenie należącej do tego podmiotu i przez niego kontrolowane;
  • aplikacje mobilne udostępniane przez podmiot publiczny, czyli wszystkie rodzaje
    oprogramowania, których właścicielem jest ten podmiot.

Dlatego w Dziale 2 raportu dostępności nie powinny być wykazywane: e-dzienniki
(np. Librus, Vulcan), komunikatory internetowe typu Skype, Teams itp., portale
społecznościowe typu Facebook, Instagram, itp., bądź serwisy internetowe typu
YouTube, a także adresy e-mail, linki do deklaracji dostępności oraz strony i aplikacje
mobilne znajdujące się w domenach, do których dostęp jest opłacany przez dany
podmiot (np. edupage, superszkolna, szkolnastrona, Office 365, itp.).

Pod linkiem Informacje o raportowaniu – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
znajdziecie Państwo film instruktażowy dotyczący raportowania dostępności w 2025
r. oraz podstawowe informacje w tym zakresie.

14 marca 2025

Nowe ramowe plany nauczania – z edukacją obywatelską i edukacją zdrowotną

na szarym tle napis: nowe ramowe plany nauczania - z edukacją obywatelską i edukacjązdrowotną - rozporządzenie podpisane przez Minister Edukacji

Minister Edukacji Barbara Nowacka podpisała 12 marca br. projekt rozporządzenia zmieniającego ramowe plany nauczania. Nowe przepisy dotyczą głównie ustalenia wymiaru godzin przedmiotu edukacja obywatelska oraz wpisaniu do ramowych planów nauczania nowego przedmiotu edukacja zdrowotna. Rozporządzenie zawiera również inne zmiany dla uczniów technikum oraz dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej oraz zmiany dotyczące tworzenia oddziałów o profilu mundurowym oraz oddziałów przygotowania wojskowego w liceum ogólnokształcącym i technikum.

Edukacja obywatelska

Nowy przedmiot edukacja obywatelska będzie realizowany w:

  • klasach II i III liceum ogólnokształcącego w wymiarze 3 godzin w okresie nauczania, czyli w wymiarze 2 godzin tygodniowo w klasie II i 1 godziny tygodniowo w klasie III;
  • klasach II i III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej w wymiarze 2 godzin w okresie nauczania, czyli w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasie II i III (wymiar godzin jest analogiczny do wymiaru godzin przewidzianego wcześniej dla przedmiotu historia i teraźniejszość);
  • semestrach I i II w klasie II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie zaocznej w wymiarze 32 godzin w okresie nauczania, czyli po 16 godzin w każdym semestrze klasy II (wymiar godzin jest analogiczny do wymiaru godzin przewidzianego dla przedmiotu historia i teraźniejszość);
  • klasach II–IV technikum w wymiarze 3 godzin w okresie nauczania, czyli w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie;
  • klasach II i III branżowej szkoły I stopnia w wymiarze 2 godzin w okresie nauczania, czyli w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie.

W związku z zaplanowaną realizacją nowego przedmiotu edukacja obywatelska w klasie II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie zaocznej, nastąpiło przesunięcie wymiaru godzin przedmiotu historia (po 9 godzin w semestrze) z klasy II do klasy I.

Edukacja zdrowotna

W rozporządzeniu zastąpiono nieobowiązkowy przedmiot wychowanie do życia w rodzinie nowym nieobowiązkowym przedmiotem edukacja zdrowotna, którego wymiar godzin będą określały przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. z 2022 r. poz. 1575).

Planowany wymiar zajęć to 1 godzina tygodniowo przez cały rok szkolny.

Zmiana dotycząca uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej

W ramowym planie nauczania dla szkoły podstawowej zrezygnowano z obowiązku uczestnictwa uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej, zwolnionych z nauki drugiego języka obcego nowożytnego – w zajęciach techniki.

Dodatkowe zmiany dotyczące uczniów technikum

Z uwagi na bardzo duże obciążenie uczniów technikum oraz rekomendacje Rady Dyrektorów Szkół i Placówek Szkolnictwa Branżowego powołanej przez Ministra Edukacji, w rozporządzeniu przewidziano:

  • rezygnację z obowiązku realizowania przez uczniów technikum jednego z przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna w klasie I technikum, przy czym jednocześnie zaproponowano, aby ww. przedmiot mógł być realizowany jako zajęcia edukacyjne w ramach godzin do dyspozycji dyrektora;
  • przesunięcie wymiaru godzin przedmiotów: historia (po 1 godzinie z klas I i II technikum do klas III i IV technikum), matematyka (1 godziny z klasy V technikum do klasy II technikum) i informatyka (1 godziny z klasy III technikum do klasy I technikum) – z zachowaniem dotychczasowego łącznego wymiaru godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych w pięcioletnim okresie nauczania, co zapewni równomierny podział godzin w poszczególnych klasach technikum w sytuacji zaplanowanego wprowadzenia od dnia 1 września 2025 r. dwóch nowych przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna;
  • określenie wymiaru godzin przedmiotu biznes i zarządzanie, który będzie realizowany w klasach I i II technikum po 1 godzinie tygodniowo, zamiast dotychczasowego rozwiązania umożliwiającego realizację przedmiotu biznes i zarządzanie w klasach I i II albo tylko w klasie I albo tylko w klasie II, zgodnie z decyzją dyrektora, w wymiarze 2 godzin w okresie nauczania.

Zmiany dotyczące tworzenia oddziałów o profilu mundurowym oraz oddziałów przygotowania wojskowego w liceum ogólnokształcącym i technikum

  • w ramowym planie nauczania dla liceum ogólnokształcącego i technikum wprowadzono zmianę dotyczącą zajęć z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia ze względu na możliwość tworzenia w liceach ogólnokształcących i technikach nowych oddziałów, tj. oddziałów o profilu mundurowym;
  • wprowadzono także zmianę redakcyjną w celu doprecyzowania, że zajęcia realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego są zajęciami z przygotowania wojskowego, zgodnie z brzmieniem art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w którym dookreślono formę działalności dydaktyczno-wychowawczej realizowanej w liceum ogólnokształcącym i technikum w oddziale przygotowania wojskowego.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.

Rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół

Źródło informacji: Ministerstwo Edukacji Narodowej

11 marca 2025

Spotkanie dla dyrektorów z wiceminister Katarzyną Lubnauer

Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej

12 marca 2025 | 9.30 – 11.30 | Aula Politechniki Koszalińskiej, ul. Kwiatkowskiego 6e, Koszalin

 

Zachodniopomorski Kurator Oświaty serdecznie zaprasza dyrektorów publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz placówek (z terenu objętego nadzorem delegatury w Koszalinie i oddziału zamiejscowego w Wałczu), na spotkanie z Panią Katarzyną Lubnauer, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Wydarzenie odbędzie się 12 marca 2025 roku w godzinach 9.30–11.30.

Podczas spotkania omówione zostaną aktualne kwestie związane z funkcjonowaniem placówek oświatowych oraz zmiany w przepisach prawa oświatowego, mające na celu podniesienie jakości pracy szkół.

W spotkaniu udział weźmie także Marcin Marciniak-Mierzejewski ekspert główny ds. współpracy z interesariuszami w Zespole ds. Zmian w Systemie Edukacji (Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy).

 

7 marca 2025

Nieodpłatne studia podyplomowe z edukacji zdrowotnej organizowane przez Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie

Informujemy, że Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie uruchamia trzysemestralne kwalifikacyjne studia podyplomowe Edukacja zdrowotna, skierowane do nauczycieli, którzy będą prowadzić ten przedmiot w szkołach. Studia w pełni będą finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zatem nauczyciele nie będą ponosili opłat z tytułu uczestnictwa w studiach.

 

Wśród kryteriów kwalifikacji kandydatów na ww. studia będą brane pod uwagę:

  • Czynne wykonywanie zawodu nauczyciela – warunkiem koniecznym jest zatrudnienie
    w placówce oświatowej na stanowisku nauczyciela,
  • Rekomendacje Dyrektora placówki – pisemne potwierdzenie ze strony dyrekcji placówki,
    do udziału nauczyciela w studiach,
  • Kursy i szkolenia związane z obszarem edukacji zdrowotnej – preferowani będą kandydaci, którzy uczestniczyli w kursach, warsztatach lub szkoleniach z obszaru edukacji zdrowotnej,
  • Decyduje kolejność zgłoszeń.

Zachodniopomorski Kurator Oświaty rekomenduje, by ze względu na ograniczoną liczbę miejsc dyrektorzy szkół kierowali na ww. studia po jednym pracowniku ze szkoły. Istotne jest, by jak najwięcej szkół z regionu mogło skorzystać z tej oferty.

Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji oraz program studiów, dostępne będą w najbliższym czasie na stronie PUM w Szczecinie, w zakładce Studia podyplomowe.

7 marca 2025

Podstawy programowe do przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna podpisane przez Minister Edukacji

na niebieskim tle proste grafiki serce z krzyżem aptekarskim oraz podpisywany dokument. Poniżej biały napis: Edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna.

Minister Edukacji Barbara Nowacka podpisała 6 marca br. projekty rozporządzeń w sprawie podstawy programowej przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna. Oba będą nauczane w szkołach od 1 września 2025 roku.

Szczegółowy wymiar zajęć w poszczególnych klasach będzie określony w przygotowywanych przepisach. Trwają końcowe prace nad projektem rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planach nauczania dla publicznych szkół. Projekt zostanie podpisany przez ministra jeszcze w marcu.

link do projektu: https://legislacja.gov.pl/projekt/12391554

Głównym celem przedmiotu edukacja obywatelska jest przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym. Przedmiot będzie budował i wzmacniał postawy patriotyczne młodych ludzi oparte na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, troski o małą i dużą Ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt. Równolegle przedmiot ma kształtować otwartość i szacunek względem innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego.

Nowy przedmiot edukacja zdrowotna

Nieobowiązkowy przedmiot edukacja zdrowotna, który zastąpi przedmiot wychowanie do życia w rodzinie, będzie realizowany począwszy od roku szkolnego 2025/2026:

–  w szkołach podstawowych w klasach IV–VIIII

–  w szkołach ponadpodstawowych: w liceum ogólnokształcącym, technikum oraz branżowej szkole I stopnia.

Głównym celem przedmiotu edukacja zdrowotna jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności ujęte zostały w 11 działach tematycznych:

  1. Wartości i postawy
  2. Zdrowie fizyczne
  3. Aktywność fizyczna
  4. Odżywianie
  5. Zdrowie psychiczne
  6. Zdrowie społeczne
  7. Dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych)
  8. Zdrowie seksualne
  9. Zdrowie środowiskowe
  10. Internet i profilaktyka uzależnień
  11. System ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych).

Zasady organizacji tych zajęć w poszczególnych klasach będą analogiczne do przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie. Przedmiot edukacja zdrowotna również będzie nieobowiązkowy tj. rodzice lub pełnoletni uczniowie będą mogli zgłosić dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału w tych zajęciach.

Zajęcia będą odbywać się w wymiarze 1 godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.

Podstawa prawna (przygotowywane przepisy): projekt Rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Projekt rozporządzenia zostanie podpisany przez ministra jeszcze w marcu.

link do projektu: https://legislacja.gov.pl/projekt/12394353

Konsultacje publiczne projektów rozporządzeń

Konsultacje i opiniowanie projektów rozporządzeń trwały od 31 października do 21 listopada 2024 r.  W wyniku przesłanych uwag, dokonano zmian i uzupełnień mających na celu lepsze dostosowanie treści programowych podstawy do potrzeb uczniów oraz aktualnych wyzwań zdrowotnych i społecznych.

Zdecydowano, że przedmiot edukacja zdrowotna będzie nieobowiązkowy.

Kwalifikacje nauczycieli do nauczania przedmiotów

Konsekwencją wprowadzenia edukacji zdrowotnej i obywatelskiej do szkół jest określenie kwalifikacji do nauczania tych przedmiotów.

Jeszcze w marcu zostanie skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 2102).

W projekcie wskazano, że nauczycielem przedmiotu edukacja zdrowotna może być osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne, takie jak inni nauczyciele przedmiotów lub zajęć, tj. osoba która ukończyła studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i posiada przygotowanie pedagogiczne albo osoba, która ukończyła inne studia magisterskie, posiada przygotowanie pedagogiczne  i ukończyła studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej.

 Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem kwalifikacje do nauczania edukacji zdrowotnej będą posiadali także:

  • nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie oraz nauczyciele psycholodzy,
  • osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego, albo studia w zakresie zdrowia publicznego i posiadają przygotowanie pedagogiczne.

Przyjęto również, że zajęcia z przedmiotu edukacja zdrowotna będą mogły być prowadzone przez zespół dwóch lub więcej ww. nauczycieli.

Darmowe studia podyplomowe dla nauczycieli, przygotowujące do nauczania edukacji zdrowotnej

Ministerstwo Edukacji Narodowej zleci 11 uczelniom realizację kwalifikacyjnych studiów podyplomowych dla nauczycieli, przygotowujących do nauczania edukacji zdrowotnej. Dobiegają końca ustalenia z uczelniami w sprawie warunków realizacji studiów. Studia będą finansowane z budżetu MEN i będą bezpłatne dla nauczycieli. Będą trwały 3 semestry, a zajęcia rozpoczną się w marcu/kwietniu br.

Studia podyplomowe będą prowadzone przez:

  1. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku,
  2. Gdański Uniwersytet Medyczny,
  3. Uniwersytet Śląski w Katowicach,
  4. Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum w Krakowie,
  5. Uniwersytet Medyczny w Poznaniu,
  6. Uniwersytet Rzeszowski,
  7. Uniwersytet Medyczny w Szczecinie,
  8. Akademię Pedagogiki Specjalnej w Warszawie,
  9. Uniwersytet Warszawski,
  10. Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu,
  11. Uniwersytet w Zielonej Górze.

Szkolenia i materiały edukacyjne dla nauczycieli do nowych przedmiotów

Szkolenia dla nauczycieli, którzy będą uczyć przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna zorganizuje i przeprowadzi Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie we współpracy z publicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli.

Informacje na temat zakresu, formy i kalendarza szkoleń będą dostępne od 17 marca 2025 r.

Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotuje również cyfrowe materiały edukacyjne (w tym scenariusze lekcji) do nauczania i uczenia się edukacji zdrowotnej, które będą opublikowane na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej przed nowym rokiem szkolnym.

Komentarz metodyczny dla nauczycieli edukacji obywatelskiej

Nauczycieli, którzy będą uczyć edukacji obywatelskiej, zachęcamy do zapoznania się z komentarzem metodycznym do podstawy programowej nowego przedmiotu, opracowanym przez zespół ekspertów, który na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej przygotował projekt podstawy programowej tego przedmiotu.

Rozporządzenia Ministra Edukacji

  1. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
  2. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia

Źródło informacji: https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawy-programowe-do-przedmiotow-edukacja-obywatelska-i-edukacja-zdrowotna-podpisane-przez-minister-edukacji

4 marca 2025

NIEAKTUALNE: Ogłoszenie o naborze kandydatów na stanowisko doradcy metodycznego na rok szkolny 2025/2026 – 1 nabór

po prawej stronie na niebieskim tle napis: nabór kandydatów na stanowisko doradcy metodycznego dla nauczycieli szkół i placówek oświatowych znajdujących się na terenie województwa zachodniopomorskiego na rok szkolny 2025/2026, po prawej na różowym tle ręce trzymające kartknę z logo Kuratorium Oświaty w Szczecinie

Zachodniopomorski Kurator Oświaty ogłasza nabór na stanowisko doradcy metodycznego dla nauczycieli szkół i placówek oświatowych na terenie województwa zachodniopomorskiego na rok szkolny 2025/2026 – 1 nabór.
W załącznikach znajdują się ogłoszenie o naborze oraz wniosek na nabór.

Załączniki

28 lutego 2025

Uroczystość wręczenia dyplomów stypendystom Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Edukacji na rok szkolny 2024/2025 | Koszalin

biała teczka z napisem Ministerstwo Edukacji NArodowej trzymana przez młodą osobę

Podczas uroczystości w Koszalinie 28 lutego 2025 roku stypendia Prezesa Rady Ministrów wręczali wiceminister Rafał Rosiński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji oraz I Wicewojewoda Zachodniopomorski Bartosz Brożyński. Stypendia Minister Edukacji wręczyli Zachodniopomorscy Wicekuratorzy Agnieszka Mackojć i Andrzej Kobylec. W Koszalinie dyplomy odebrali uczniowie z Koszalina oraz powiatów: białogardzkiego, drawskiego, gryfickiego, kołobrzeskiego, koszalińskiego, łobeskiego, sławieńskiego, szczecineckiego, świdwińskiego oraz wałeckiego.

W tym roku w województwie zachodniopomorskim stypendium Prezesa Rady Ministrów otrzymały 192 osoby, a stypendium Ministra Edukacji 35 osób.  

Stypendium Prezesa Rady Ministrów

Stypendium Prezesa Rady Ministrów może być przyznane uczniowi szkoły kształcącej w formie dziennej, która umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości. Otrzymuje je uczeń,  który otrzymał promocję z wyróżnieniem, uzyskując przy tym najwyższą w danej szkole średnią ocen lub wykazuje szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy, uzyskując w niej najwyższe wyniki,
a w pozostałych dziedzinach wiedzy wyniki co najmniej dobre.

Wnioski są sporządzane przez samorząd uczniowski, zatwierdzane przez radę szkoły, weryfikowane przez kuratora oświaty. Stypendium przyznaje Prezes Rady Ministrów.

 

Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania

Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania może być przyznane uczniowi szkoły publicznej i niepublicznej dla młodzieży, publicznej i niepublicznej branżowej szkoły II stopnia oraz szkoły policealnej za wybitne osiągnięcia edukacyjne, w szczególności:

  • tytuł laureata międzynarodowej olimpiady lub laureata i finalisty olimpiady przedmiotowej
    o zasięgu ogólnopolskim lub turnieju;
  • tytuł laureata konkursu na pracę naukową, organizowanego przez instytucję naukową lub stowarzyszenie naukowe;
  • najwyższe wyniki w nauce według indywidualnego programu lub toku nauki (uczeń szkoły ponadpodstawowej),
  • uczestniczył w zajęciach w uczelni przewidzianych tokiem studiów na podstawie postanowień regulaminu studiów dotyczących warunków uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów
    w zajęciach przewidzianych tokiem studiów;
  • uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu krajowym lub międzynarodowym.

Wniosek o przyznanie stypendium przedstawia kuratorowi oświaty rada pedagogiczna szkoły,
a kurator, po dołączeniu swojej opinii, kieruje wniosek do ministra. Stypendium przyznaje minister edukacji.