Kategoria: Komunikaty

25 marca 2025

Dzień Nowych Technologii 2025 – konkurs dla szkół

28 marca 2025 r. po raz siódmy odbędzie się Dzień Nowych Technologii w Edukacji. Celem wydarzenia jest popularyzowanie szeroko rozumianej technologii informacyjno-komunikacyjnej w codziennej pracy dydaktycznej. Uroczysta inauguracja z udziałem Sekretarza Stanu w Ministerstwie Edukacji Katarzyny Lubnauer odbyła się 17 marca br. w Szkole Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Skarżysko-Kamiennej.

Zgłoszenie udziału

Do 4 kwietnia br. Można zgłaszać chęć organizowania DNTE w swojej szkole lub placówce. W ramach obchodów DNTE można zorganizować zajęcia, warsztaty, prezentacje multimedialne, gry, zabawy, projekcie filmów, spotkania z ciekawymi osobami oraz lekcje pokazowe dla dzieci i dorosłych.

Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem strony internetowej.

Konkurs dla nauczycieli

Każda inicjatywa zgłoszona do 4 kwietnia przez powyższy formularz, może wziąć udział w konkursie na najlepsze wydarzenie, które zostaną wyróżnione nagrodami rzeczowymi. Konkurs odbywa się w trzech kategoriach:

  • przedszkola,
  • szkoły podstawowe,
  • szkoły ponadpodstawowe.

Regulamin konkursu dostępny jest na stronie internetowej.

Warunki udziału w konkursie

Pytania należy kierować do Wojewódzkiego koordynatora ds. innowacji w edukacji – Emilii Gwizd starszego specjalisty w Wydziale Wspierania Edukacji, Analiz i Strategii (tel. 91 44 27 536, egwizd@kuratorium.szczecin.pl)

21 marca 2025

Peer Support – projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej „Wparcie Rówieśnicze w Zakresie Zdrowia Psychicznego Młodzieży”

W ramach działań podejmowanych przez Ministra Edukacji, mających na celu zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w szkole i odpowiedniej przestrzeni do rozwoju, rozpoczęto w grudniu 2024 roku realizację projektu pod nazwą Wparcie Rówieśnicze w Zakresie Zdrowia Psychicznego Młodzieży. Projekt realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, Innowacje społeczne Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

 

Cel programu

Głównym celem projektu realizowanego do 2028 roku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji i Fundacją Instytut Edukacji Pozytywnej (Partnerzy projektu) jest opracowanie i przetestowanie w 200 szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów i uczennic w kryzysach psychicznych, opartej na wsparciu rówieśniczym, tzw. metody peer support.

O inicjatywie

Opracowanie metody wsparcia rówieśniczego, uwzględniającej uważność na drugą osobę i zaangażowaną rolę nauczycieli, adekwatnej do polskich warunków szkolnych, o cechach prewencji zdrowia psychicznego i bezpiecznej dla uczestników będzie poparte wypracowaniem niezbędnych materiałów i narzędzi. W metodzie zawarte zostaną m.in. kryteria rekrutacji i oceny gotowości koordynatorów, koordynatorek oraz schoolworkerów do pełnienia danej roli, scenariusze szkoleń i warsztatów z uczniami, schematy przepływu informacji, zasady superwizji oraz wszelkie inne wytyczne, które będą gwarantować nie tylko sprawność metody, ale także jej realną wartość w praktyce.

Wnioski wynikające z prowadzonego monitorowania realizacji etapów projektu oraz ewaluacji metody posłużą do wypracowania rekomendacji do systemowego wdrożenia i usprawniających poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne.

Więcej informacji o projekcie

Szczegółowe informacje na temat realizowanego projektu oraz aktualności można odnaleźć na stronach internetowych Partnerów:

 

14 marca 2025

Komentarz metodyczny do podstawy programowej przedmiotu edukacja obywatelska

Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej Ministerstwa Edukacji Narodowej udostępniony jest już komentarz metodyczny do podstawy programowej przedmiotu edukacja obywatelska. Zachęcamy do zapoznania się z tym bogatym materiałem.
Wydawnictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej i Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
Autorzy: Urszula Małek, Olga Napiontek, Kamil Paździor,
Anna Rabiega, Olga Wasilewska, Jędrzej Witkowski,
Łukasz Zamęcki, Marcin Zaremba
 
Link do pobrania materiału: https://zpe.gov.pl/b/edukacja-obywatelska
 
6 marca 2025

Szkoła Szkole – program pomocy szkołom w Syrii

Polskie szkoły mogą włączać się w pomoc zniszczonym szkołom syryjskim organizując zbiórki charytatywne – np. kiermasze, zawody sportowe, czy aukcje, przystępując do programu „Szkoła Szkole”, organizowanego przez Caritas Polska, pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej

 

2,5 miliona dzieci nie uczęszcza do szkoły, a kolejny milion trwa w niepewności, bo nauka w każdej chwili może zostać przerwana. Oznacza to, że łącznie 3,5 miliona dzieci nie ma w ogóle lub ma niepewny dostęp do edukacji. Sytuacja jest trudna, bo aż 40% szkół przestało funkcjonować z powodu zniszczeń wojennych lub braku konserwacji. Te placówki, które jeszcze działają, nie otrzymują już państwowego finansowania, z którego opłacały podstawowe media, takie jak woda, prąd czy ogrzewanie zimą. Nadzieją dla syryjskich dzieci i ich rodziców jest program Szkoła Szkole, który ma na celu pomoc w odbudowie szkół, wyposażenie placówek w niezbędny sprzęt i wsparcie nauczycieli. 

Szkoły, które przystąpią do programu, otrzymają:

  • Gotowe materiały dydaktyczne do przeprowadzenia interaktywnych lekcji wychowawczych, lekcji religii lub etyki.
  • Możliwość udziału uczniów w zajęciach budzących świadomość istnienia kryzysów

        humanitarnych oraz rozwijających empatię i odpowiedzialność za innych.

  • Szansę na wygraną w konkursie, w którym główną nagrodą jest spotkanie z ambasadorką

        programu, Idą Nowakowską. Zwycięska szkoła otrzyma również nagrodę ufundowaną przez

Ministerstwo Edukacji Narodowej – dyplom podpisany przez minister Barbarę Nowacką,

mikroskop Delta Optical BioStage II oraz zestaw książek.

Kto może się zgłosić?

Do  przedsięwzięcia Szkoła Szkole dołączyć mogą dyrekcje szkół i przedszkoli publicznych, społecznych i prywatnych , nauczyciele, rodzice uczniów, szkolne koła charytatywne i Szkolne Koła Caritas, uczniowie zainteresowani sytuacją w Syrii.

Jak dołączyć do programu?

Należy zarejestrować szkołę poprzez formularz rejestracyjny dostępny na stronie szkolaszkole, na której można też znaleźć więcej szczegółów dotyczących programu.

4 marca 2025

Webinar informacyjny „Profil absolwenta szkół ponadpodstawowych – podstawowe informacje o organizacji prac konsultacyjnych”

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy zaprasza na webinar informacyjny „Profil absolwenta szkół ponadpodstawowych – podstawowe informacje o organizacji prac konsultacyjnych”, podczas którego:

  • opowiemy o tym, czym jest profil absolwenta szkół ponadpodstawowych;
  • omówimy założenia pracy (grupy konsultacyjne i otwarte konsultacje, plan działań oraz spodziewane rezultaty);
  • odpowiemy na pytania.

Webinar odbędzie się w dniu 10 marca br., godz. 16:30-17:15

Formularz rejestracyjny dostępny jest tutaj.

Zapraszamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi Profilu Absolwenta i Absolwentki szkół ponadpodstawowych.

28 lutego 2025

Konsultacje społeczne dot. zmian treści programowych – ORE: Badanie dotyczące doradztwa zawodowego

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE) przeprowadza konsultacje społeczne dot. zmiany treści programowych zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 roku w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019, poz. 325).

Celem działania jest zmodyfikowanie obecnego programu doradztwa zawodowego o założenia modelu Profilu Absolwenta i Absolwentki 2.0 opracowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, uwzględniając w szczególności konieczność rozwijania kompetencji przekrojowych.

Ankieta dla doradców zawodowych

Ankieta dla rodziców

Ankieta dla uczniów