Filary przedmiotu edukacja zdrowotna
Edukacja zdrowotna odpowiada na zagrożenia współczesnego świata. Główne filary, na których oparta jest podstawa programowa tego przedmiotu to: zdrowie psychiczne, zdrowie fizyczne, zdrowy tryb życia, profilaktyka. Młodzi ludzie mają w szkole nauczyć się dbać o swoje zdrowie przez całe życie i otrzymać rzetelne informacje z zakresu:
- wartości i postawy prozdrowotne,
- zdrowie fizyczne,
- aktywność fizyczna,
- odżywianie,
- zdrowie psychiczne,
- zdrowie społeczne,
- dojrzewanie,
- zdrowie seksualne,
- zdrowie środowiskowe,
- Internet i profilaktyka uzależnień.
Całościowe ujęcie tematu zdrowia człowieka wymaga uwzględnienia aspektów związanych z dojrzewaniem i zdrowiem seksualnym, dlatego edukacja seksualna jest jednym z dziesięciu istotnych tematów ujętych w proponowanej podstawie programowej.
Niewiedza jest zagrożeniem
Szkoła ma przekazywać uczniowi wiedzę na temat zdrowia człowieka. Rzetelna i oparta na aktualnym stanie badań informacja o dojrzewaniu i zdrowiu, również seksualnym, stanowi narzędzie do skutecznej ochrony przed zagrożeniami w tej sferze.
Zagadnienia wskazywane jako kontrowersyjne, pojawiają się w projekcie podstawy programowej czysto informacyjnie lub w kontekście ochrony przed zagrożeniami. Wiedza o procesie dojrzewania i o zagrożeniach związanych z różnymi niebezpiecznymi aspektami seksualności wyposaża ucznia w narzędzia do reagowania w sytuacji, gdy on sam lub ktoś w jego otoczeniu doświadcza przemocy seksualnej.
Zdrowie jest kluczowe
Badania przeprowadzone przez Instytut Matki i Dziecka[1] po pandemii wskazały tendencję wzrostową nadwagi i otyłości u dzieci. Kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań (EZOP II)[2] wskazują, że ponad 200 tys. dzieci w wieku 7-11 lat i 350 tys. młodzieży w wieku 12-17 lat ma zaburzenia psychiczne. Co trzeci nastolatek ma objawy problemowego użytkowania Internetu. Dlatego w projekcie podstawy programowej przedmiotu edukacja zdrowotna ujęte zostały tak ważne zagadnienia, jak postawy prozdrowotne, aktywność fizyczna, odżywianie, czy profilaktyka uzależnień, również od Internetu.
Przedmiot ma pomóc młodym ludziom w poznawaniu siebie, śledzeniu swojego rozwoju, identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów zdrowotnych, ma budować poczucie odpowiedzialności za swoje zdrowie, wzmacniać poczucie własnej wartości, rozwijać umiejętności społeczne, przygotowywać do tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole i swojej społeczności.
Szerokie grono ekspertów
Projekt podstawy programowej edukacji zdrowotnej został przygotowany we współpracy trzech ministerstw: Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki. Nad podstawą pracowało zróżnicowane grono ekspertów i naukowców z różnych dziedzin m.in.:
- Zbigniew Izdebski,
- Arkadiusz Nowak– prezes fundacji Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej,
- dr hab. n med. Agnieszka Mastalerz-Migas, prof. UMW, konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej,
- dr n. med. Aleksandra Lewandowska – konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży,
- dr hab. prof. AWF Hubert Makaruk, Dziekan Wydziału Wychowania Fizycznego i Zdrowia w Białej Podlaskiej,
- dr hab. prof. AWF Anna Szumilewicz.
Przeprowadzone zostały konsultacje publiczne[3], których wyniki są brane pod uwagę przy budowaniu ostatecznego kształtu podstawy programowej.
Wśród zagadnień pojawiających się w propozycji podstawy programowej tego przedmiotu jest mowa między innymi o dezinformacji i rozróżnianiu fake newsów. To ważne umiejętności w dzisiejszym świecie. Dlatego w świetle wielu nieprawdziwych informacji pojawiających się na temat projektu podstawy programowej edukacji zdrowotnej zachęcamy wszystkich rodziców do zapoznania się z tym projektem i wyrobienia sobie opinii w oparciu o faktyczne zapisy.
[1] https://imid.med.pl/pl/do-pobrania
[3] https://www.gov.pl/web/edukacja/edukacja-obywatelska-i-edukacja-zdrowotna—projekty-rozporzadzen-ministra-edukacji-skierowane-do-konsultacji-publicznych