31 października 2018

Kryteria przystąpienia do Zachodniopomorskiej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie, warunki uzyskania Wojewódzkiego Certyfikatu Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie oraz Krajowego Certyfikatu

Dyrektorzy, nauczyciele i koordynatorzy

Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie

województwa zachodniopomorskiego

 

Rozwijające się przez lata na świecie i w Polsce sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie, przynoszą dobre efekty wychowawcze, a ich idee wpisują się w priorytety dotyczące kształcenia, wychowania i profilaktyki. Szkoły i przedszkola należące do sieci tworzą warunki sprzyjające dobremu samopoczuciu całej społeczności szkolnej, samodzielnie diagnozują swoje problemy, podejmują inicjatywy służące rozwiązywaniu tych problemów oraz dokonują ewaluacji swoich działań.

Przynależność do sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie jest zaszczytem dla szkoły/przedszkola, a jednocześnie zobowiązaniem do tworzenia i upowszechniania działań służących promocji zdrowia w swoim regionie oraz dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi szkołami i przedszkolami w województwie zachodniopomorskim czy też w Polsce.

Doceniając różnorodne i systematyczne działania szkół i przedszkoli w zakresie edukacji zdrowotnej, serdecznie zapraszam kolejne szkoły i przedszkola do współpracy w gronie Zachodniopomorskiej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie.

Kryteria przystąpienia do Zachodniopomorskiej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie oraz warunki uzyskania Wojewódzkiego Certyfikatu Szkoły/Przedszkola Promującego Zdrowie

I. Warunki przystąpienia do Zachodniopomorskiej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie:

– aktywność na rzecz promocji zdrowia w szkole i środowisku,

– otwartość na zmiany,

– uzyskanie zgody przynajmniej 60% społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników administracyjnych),

– powołanie szkolnego/przedszkolnego koordynatora,

– wypełnienie karty zgłoszenia

– złożenie karty zgłoszenia uczestnictwa wraz z kopią uchwały Rady Pedagogicznej dot. chęci przystąpienia do sieci SziPPZ w terminie do 31 maja każdego roku do Wojewódzkiego Koordynatora Szkół Promujących Zdrowie.

II. Zadania do wykonania przez szkoły/placówki należące do Zachodniopomorskiej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie:

– powołanie szkolnego/przedszkolnego koordynatora oraz szkolnego/przedszkolnego zespołu ds. promocji zdrowia,

– zapoznanie środowiska szkolnego/przedszkolnego z założeniami programu „Szkoła i Przedszkole Promujące Zdrowie”,

– opracowanie i wdrożenie (przynajmniej 2 – letniego) programu uwzględniającego aktualne standardy SziPPZ i przesłanie do Wojewódzkiego Koordynatora SziPPZ,

– nawiązanie współpracy z samorządem lokalnym, instytucjami wspierającymi,

– odbycie form doskonalenia (wychowanków, uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników administracyjnych) związanych z realizacją programu SziPPZ.

III. Warunki uzyskania Wojewódzkiego Certyfikatu Szkoły i Przedszkola Promujących Zdrowie:

– systematyczne nadsyłanie sprawozdań rocznych – prezentacja dorobku szkoły/przedszkola w zakresie realizacji programu,

– złożenie wniosku o przyznanie Certyfikatu Wojewódzkiego SziPPZ w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 maja danego roku wraz ze szkolnym programem promocji zdrowia szkoły/przedszkola za okres co najmniej dwóch lat oraz raportu z ewaluacji tego programu wg aktualnie obowiązujących zasad i narzędzi w zakresie realizacji minimum dwóch standardów SziPPZ (w tym obligatoryjnie standardu drugiego – klimat społeczny szkoły).

Nadanie Certyfikatu SziPPZ może nastąpić po upływie ( minimum) 3 lat od momentu zgłoszenia szkoły/przedszkola do sieci. Certyfikat nadaje szkole i dla przedszkola na okres 5 lat Zachodniopomorski Kurator Oświaty na podstawie rekomendacji Wojewódzkiego Zespołu i Wojewódzkiego Koordynatora ds. Szkół Promujących Zdrowie.

Warunkiem ponownego uzyskania certyfikatu wojewódzkiego jest m.in.: dokonanie autoewaluacji pracy placówki i sporządzenie raportu z ewaluacji programu wg zasad przyjętych dla certyfikatu wojewódzkiego w zakresie realizacji minimum dwóch standardów SziPPZ (w tym obligatoryjnie standard drugi – klimat społeczny szkoły). Jest on przyznawany na okres 3 lat.

IV. Przyjęcie do sieci krajowej i nadanie Krajowego Certyfikatu

O przyznanie krajowego certyfikatu może ubiegać się szkoła/przedszkole, które spełniło następujące warunki:

– w koncepcji pracy szkoły/przedszkola ma wpisane działania z zakresu promocji zdrowia;

– jest członkiem wojewódzkiej sieci SziPPZ i posiada wojewódzki certyfikat co najmniej

 od 3 lat;

– prowadzi podstronę internetową pn. Szkoła/Przedszkole promujące zdrowie i na bieżąco aktualizuje informacje dotyczące działań prowadzonych w zakresie tworzenia SziPPZ. Zamieszcza opis najważniejszych działań szkoły wraz z określeniem standardu, który jest realizowany poprzez to działanie. Dokonuje aktualizacji strony przynajmniej raz na semestr.

Szkoła/Przedszkole, które ubiega się o nadanie krajowego certyfikatu powinno:

a) dokonać autoewaluacji swoich działań w zakresie czterech standardów SziPPZ, dokonać oceny efektów działań w zakresie dobrego samopoczucia w szkole oraz podejmowanych działań dla umacniania zdrowia, z wykorzystaniem metod i narzędzi dostępnych na stronie internetowej ORE;

b) dokonać publicznej prezentacji wyników autoewaluacji, przedstawić sukcesy oraz wskazać problemy wymagające rozwiązania. Formę i zakres tej prezentacji ustala szkoła/przedszkole.

Powinny w niej uczestniczyć osoby spoza danej szkoły: koordynator wojewódzki lub inny przedstawiciel wojewódzkiego zespołu wspierającego, rodzice, przedstawiciele społeczności lokalnej, władze oświatowe, przedstawiciele innych placówek

c) złożyć dokumentację, wskazaną we wniosku, do wojewódzkiego koordynatora w odpowiednim terminie podanym w harmonogramie;

d) otrzymać rekomendację wojewódzkiego koordynatora.

Harmonogram prac związanych z nadawaniem Krajowego Certyfikatu Szkół/Przedszkoli Promujących Zdrowie

1. Wnioski o nadanie krajowego certyfikatu rozpatrywane są przez kapitułę dwa razy w roku. Ustala się następujące terminy:

a) semestr pierwszy każdego roku szkolnego:

− do 30 grudnia szkoły/przedszkola składają formularz wniosku wraz z załącznikami do wojewódzkiego koordynatora,

− do 30 stycznia wojewódzcy koordynatorzy przesyłają do ORE wnioski szkół/przedszkoli ubiegających się o nadanie krajowego certyfikatu wraz z rekomendacją,

− do 30 marca odbywa się posiedzenie kapituły.

b) semestr drugi każdego roku szkolnego:

do 30 maja szkoły składają formularz wniosku wraz z załącznikami do wojewódzkiego koordynatora,

− do 30 czerwca wojewódzcy koordynatorzy przesyłają do ORE wnioski szkół/przedszkoli ubiegających się o nadanie Krajowego Certyfikatu wraz z rekomendacją,

− do 30 września odbywa się posiedzenie kapituły,

− do 30 października przewodniczący kapituły przedstawia Ministrowi Edukacji Narodowej listę szkół i przedszkoli rekomendowanych przez kapitułę do nadania krajowego certyfikatu.

2. Minister Edukacji Narodowej przedstawia przewodniczącemu kapituły termin wręczenia certyfikatów. Zespół ds. Promocji Zdrowia w Szkole/Przedszkolu ORE zawiadamia szkoły o terminie uroczystości.

Uroczyste wręczenie certyfikatów odbywa się 1 raz w roku. Termin wręczenia certyfikatów Minister Edukacji Narodowej przedstawia przewodniczącemu Kapituły. Zespół ds. Promocji Zdrowia w Szkole/Przedszkolu ORE zawiadamia przedszkola i szkoły o terminie uroczystości.

Zasady nadawania Krajowego Certyfikatu Szkoła/Przedszkole Promujące Zdrowie

1. Krajowy certyfikat nadaje szkole/przedszkolu Minister Edukacji Narodowej na podstawie rekomendacji udzielonej przez Centralną Kapitułę Krajowego Certyfikatu Szkoła/Przedszkole Promujące Zdrowie działającą przy Ośrodku Rozwoju Edukacji (ORE) w Warszawie.

2. Szczegółowe zasady funkcjonowania Kapituły określa jej regulamin organizacyjny.

3. Certyfikat nadawany jest na okres 5 lat. Po tym okresie szkoła może ubiegać się o ponowne jego nadanie zgodnie z obowiązującą procedurą i po spełnieniu określonych warunków.

 

Placówkom realizującym Program życzę owocnej, dalszej wytrwałości w pracy, a nowe placówki zapraszam do podjęcia starań o uzyskanie wojewódzkiego certyfikatu, a w przyszłości krajowego certyfikatu.

Dodatkowe informacje można uzyskać na stronie www.ore.edu.pl

 

Załączniki